Loading...
+ Näita rohkem
  • Mõõdud 105 x 180 cm 70% puuvill 30%lina Lääne-Eesti sõba Pärnumaal olid tuntud peenest villasest riidest sõbad ja magamisvaiba suurusega tekid,mis võeti kirikusse minnes käe peale, neid nimetati ka käepäälseteks tekkideks. Üldiselt kanti Lääne-Eestis sõba ristipidi õlgadel.Eesti rahvarõivaste omapära väljendub kaunites tikandites ja ka Pärnumaa sallil on kasutatud omanäolise ornamendiga Mihkli tanutikandit, mis on tikitud valge villase lõngaga.
  • Mõõdud 110 x 170 cm 70% puuvill, 30% lina Lääne-Eesti Lääne-Eestis oli naiste riietuse omapäraks rohke õlakatete kandmine. 19. sajandi keskpaigani säilis traditsioonilise õlakattena villane, pruuni-valgekirju pikk vaip ehk tekk.Valmis kootud ruudulised vaibad vanutati ehk uhuti hästi paksuks. Nii pidasid need vahel vastu mitu inimpõlve
  • Suurus 70x200, 100% puuvill, punane/must Põhja-Eesti sõba Rakvere sõba on loodud 2015. aasta Meeste tantsupeo auks.Kaunistagu see külluslike õite motiividega sõba kõiki naisi, kellele Eesti mehed tantsupeol hinge- ja silmailu pakuvad. Läbi mustrite, rahvatantsu ja kokkuhoidmise säilitame osakese meie kultuurist. Rakvere sõba sündimisel on suur roll ka Heimtali koduloomuuseumil, kus põliste lillemustritega linikuid imetledes idee õide puhkes. Ellu sallide Rakvere sõba on saanud oma ilu just sellest kaunist rõivaesemest – linikust. Sõba on suurte õitega silmapaistev ja naiselik tänu meie esiemade käsitööle Lääne-Virumaalt. Nende loodud lopsakad lillemustritega linikud püüdsid pilke ja imetlust juba 19. sajandi esimesel poolel. Nüüdsest ilustavad Lääne-Virumaa rikkalikud lilltikandid Ellu sallide Rakvere salli. Rakvere sõba on kootud toonaste kommete kohaselt kahevärviliselt. Jõukamal järjel olevad naised kasutasid tikkimiseks siidisemat lõnga, aga ka maavillane materjal oli alati au sees.
  • Mõõdud 140 x 165 cm 100% puuvill Lääne-Eesti saarte sõba Kihelkonnas säilis kuni 19.sajandi keskpaigani traditsioonilise õlakattena villane, sinisevalgeruuduline pikk vaip ehk tekk. Sinine värv väljendas endas taevast ja mõtlemist.Ruudulise dekooriga sõba kanti üle õla visatuna. 19.sajandi lõpul hakati valmistama suuremaruudulisi vaipu. Vaibakangaid hakati kuduma laiematena ja õmmeldi kokku kahest kangalaiast. Valmis kootud ruudulised vaibad vanutati ehk uhuti hästi paksuks.Nii pidasid need vastu vahel mitu inimpõlve.
  • Mõõdud 70 x 180 cm 70%puuvill, 30%lina Lääne-Eesti saarte sall Saaremaa lillornamendi näol on loodud äärmiselt rikas, värvierk, mitmekesine ning omalaadne, ainult Saaremaale omane tikandidekoor.Saaremaa mustrite puhul on omapärane tihe sugulusjoon. Sarnaseid detaile on Saaremaal kasutatud nii tanudel, käistel, vöödel. Saaremaa sall on inspireeritud Jämaja vöökirjast. Vööga seoti rõivad kinni, selle külge kinnitati tarbeesemeid ja ehteid. Vöökudumisoskus oli laialt levinud, seda õppisid juba noored tütarlapsed. Kudumistehnika järgi olid enamlevinud kõlavöö ja kirivöö. Kõlavöö oli kitsas ja pikk ning selle pind oli tavaliselt mõlemalt poolt ühesugune. Saaremaa vaiba loomisel soovin tänada Anita Kütti ja Ulvi Põldu
  • Mõõdud 105 x 180 cm 70%puuvill, 30%lina Lääne-Eesti saarte sall Saaremaa lillornamendi näol on loodud äärmiselt rikas, värvierk, mitmekesine ning omalaadne, ainult Saaremaale omane tikandidekoor.Saaremaa mustrite puhul on omapärane tihe sugulusjoon. Sarnaseid detaile on Saaremaal kasutatud nii tanudel, käistel, vöödel. Saaremaa sall on inspireeritud Jämaja vöökirjast. Vööga seoti rõivad kinni, selle külge kinnitati tarbeesemeid ja ehteid. Vöökudumisoskus oli laialt levinud, seda õppisid juba noored tütarlapsed. Kudumistehnika järgi olid enamlevinud kõlavöö ja kirivöö. Kõlavöö oli kitsas ja pikk ning selle pind oli tavaliselt mõlemalt poolt ühesugune. Saaremaa vaiba loomisel soovin tänada Anita Kütti ja Ulvi Põldu
  • Mõõdud 105 x 180 cm 70%puuvill, 30%lina Lääne-Eesti saarte sall Saaremaa lillornamendi näol on loodud äärmiselt rikas, värvierk, mitmekesine ning omalaadne, ainult Saaremaale omane tikandidekoor.Saaremaa mustrite puhul on omapärane tihe sugulusjoon. Sarnaseid detaile on Saaremaal kasutatud nii tanudel, käistel, vöödel. Saaremaa sall on inspireeritud Jämaja vöökirjast. Vööga seoti rõivad kinni, selle külge kinnitati tarbeesemeid ja ehteid. Vöökudumisoskus oli laialt levinud, seda õppisid juba noored tütarlapsed. Kudumistehnika järgi olid enamlevinud kõlavöö ja kirivöö. Kõlavöö oli kitsas ja pikk ning selle pind oli tavaliselt mõlemalt poolt ühesugune. Saaremaa vaiba loomisel soovin tänada Anita Kütti ja Ulvi Põldu
  • Mõõdud 35 x 180 cm 70%puuvill, 30%lina Hiiumaa sall on inspireertitud Pühalepa rahvariietest. Pühalepa on imeline koht, Paik,mis andis inspiratsiooni ka salli loojale, hiidlasele Magnus Lõppele.Sõba toonid on võetud Hiiumaa vanimast ülerõivast – laikuub, mis oli õmmeldud lambapruunist villasest kangast. Kuub ehk jäku oli Hiiumaal väga armastatud. Seda kandsid nii naised kui mehed.
  • Mõõdud 70 x 180 cm 70%puuvill, 30%lina Lääne-Eesti saarte sall Hiiumaa sall on inspireertitud Pühalepa rahvariietest. Pühalepa on imeline koht, Paik,mis andis inspiratsiooni ka salli loojale, hiidlasele Magnus Lõppele.Sõba toonid on võetud Hiiumaa vanimast ülerõivast – laikuub, mis oli õmmeldud lambapruunist villasest kangast. Kuub ehk jäku oli Hiiumaal väga armastatud. Seda kandsid nii naised kui mehed.
  • Mõõdud 105 x 180 cm 70%puuvill, 30%lina Lääne-Eesti saarte sall Hiiumaa sall on inspireertitud Pühalepa rahvariietest. Pühalepa on imeline koht, Paik,mis andis inspiratsiooni ka salli loojale, hiidlasele Magnus Lõppele.Sõba toonid on võetud Hiiumaa vanimast ülerõivast – laikuub, mis oli õmmeldud lambapruunist villasest kangast. Kuub ehk jäku oli Hiiumaal väga armastatud. Seda kandsid nii naised kui mehed.
  • Mõõdud 70 x 200 cm 100% puuvill Lõuna-Eesti   Lõuna-Eestis olid õlgadel kantavad pidulikud ristkülikukujulised villased sõbad auväärsemad kehakatted.Setu kirjades kõige sagedamini korduv element on ruut millest sageli on loodud terved kujundkonnad. Sageli leiame ka ristikujundit nii kirjana kui ka taustana. Ruut tekkis sõõrist ja sümboliseerib lõpmatust, täiuslikkust ja kõiksust, rist on tasakaalu sümbol, mis tähistab taeva ja maa vahelisi suhteid). Nimetatud vähestest elementidest ja väheste tehniliste võtetega on tuletatud palju eri kirju, milles väljendub rahva andekus ja suur loomisvõime.Hoolimata sellest, et ka mujal Eestis esines punast tooni märgatavalt rohkem kui teisi värvusi, on setu tikandites idanaabritega palju ühist, kuigi motiivid täiesti erinevad. Punane värv väjendas maad, armastust, tuld, verd ja emotsionaalsust.Setumaa sallil on kasutatud puusapõlle motiive.
  • Suur sõlg

    15.00 

    Targad teavad kõnelda, et sõlgedega on rõivaid kinnitatud juba üle 3000 aasta. Varasemateks peetakse Vahemeremaades II. aastatuhande lõpul e.m.a. rõivakinnitusnõelte arengu tulemusel tekkinud esimesi kaarsõlgede vorme. Kui algselt oli tegu vaid praktilise esemega millega oma rõivaid kinnitada siis peagi omandas sõlg ehte funktsiooni ja sõle populaarsus kasvas ja kasutus levis. Provinstiaalrooma mõjualal võeti u kaks tuhat aastat tagasi kasutusele esimesed hilisematele hoburaudsõlgedele sarnanevad esemed. Teada on, et ühed varasemad Eesti hoburaudsõled pärinevad Virumaa tarandkalmetest. 8-13.saj. oli Eestis hoburaudsõlgede õitsenguaeg aga neid kanti kuni u 17.sajandini. Arheoloogid on teinud tublit tööd ja leidnud päris palju sõlgi millest hästisäilinu ning terved pärinevad laibamatustest või peiteleidudest. Katkiste leidude puhul võib tegu olla tahtliku lõhkumisega või põletusmatusega.
    Sageli tuntakse huvi, et kas oli ka vahet meeste ja naiste sõlgede vahel või mida tähendasid erinevad mustrikirjad ja kuidas ikkagi siis sõlge kantakse-kas nupud üleval või all. Kuna varasemad kandjad on juba u 1000 ja enam aastakest mullas ja kuidagi vastata ei saa siis mustreid tõeselt lahti lahata on võimatu. Leiumaterjalis ei saa teha ka selget vahet naiste ja meeste sõlgede vahel-teinekord küll me teame, et leid kuulus mehele või naisele kaasas olevate teiste esemete järgi aga sellele vaatamata kandis mõlem sugu laias laastus samu sõlgi valdavalt sest tegu oli ikkagi igapäevase rõiva kinnitusvahendiga. Teada aga on see, et kanti sõlge nii, et sõlenupud olid üles poole keeratud-antud järeldus on tehtud lähtuvalt leiumaterjalist.